Reklama
 
Blog | David Němeček

Zdravý rozum má covid

Zrovna čtu Boží knihu. Ne tu, která začíná u Adama a Evy. Tahle začíná u dvou nestydatých týpků. Jsou velice nestydatí, a tak neopomenou hned na start připomenout, že člověk, který věří v Boha, ví o transcendentnu úplně stejný prd jako lidé, kteří pojmenovali svou nejvyšší ideu jinak. Osvěžující. Stejně jako jejich následující postřeh:

„Věřit taky neznamená se stát fanatikem, který se spoléhá jen na to, čemu věří. Obětovat zdravý rozum na oltáři slepé víry. Kolik takových věřících ve všech možných náboženských i nenáboženských organizacích je! Zapomínají, že zdravý rozum je stejný dar jako víra.“ Skoro bych podepsal, jen dvě slova mě trápí. Vlastně jedno. Při apelech na rozum se nám tu rozmohl takový nešvar a sice slovíčko zdravý. Jak vypadá takový zdravý rozum, to by mě opravdu tuze zajímalo. Je to snad rozum, který nemá covid? Rozum, který to vždycky nějak dá, aniž by musel k doktorovi? A co třeba rozum, který o sebe dbá a stravuje se výhradně BIO? Nevíme…

Jedno víme ovšem celkem bezpečně. Mluvíme-li o zdravém rozumu, současně tím říkáme, že existuje i rozum nezdravý. A zatímco výklad kouzelné formulky zdravý rozum zůstává tajemstvím, s diagnostikováním toho nezdravého býváme příliš často hotoví raz dva. Smýšlí-li někdo odlišně, říká věci, které nám nejsou po chuti, či snad rovnou zastává opačné stanovisko, jistě je to tím, že užívá svůj rozum nezdravě – tedy je-li to ještě vůbec rozum. Jak by taky ne, když sami použitím zdravého rozumu dospíváme k tolik rozdílným, mnohdy opačným názorům. To dá přece rozum.

To nedává rozum, to tam lepíme navíc. Nenapadá mě jiné využití pro rozumové přílepky zdravý nebo selský než posvěcení vlastního názoru a poplivání toho oponentova. Které názory jsou životaschopné a které neobstojí, se ukáže ve výměně argumentů, ne v přestřelce etiket. Tak přestaňme nálepkovat rozum a raději se zaměřme na zkoumání toho, co z něj vypadlo. A to včetně rozumu vlastního, protože zde neplatí přísloví Čistota půl zdraví, ale Pod svícnem je největší tma. 

 

Reklama